Saltar a contenido

Open guard

Serien totes les guàrdies que feim des de enterra i que no són guàrdia tancada ni mitja. Inclou la posició asseguda, mariposa, etc.

Estam més baixos que uke, però hem de poder lluitar de manera tant efectiva com si estiguessim dalt. No es tracta de sobreviure sino de sotmetre a uke des de baix.

La part de baix del cos és la mes forta. Ses cames poden fer més força i durant més temps que els braços. El millor seria poder usar ses cames contra la part superior des cos de uke. D'altra banda, des de sa guàrdia tancada hi ha un conjunt limitat d'accions que poden fer ja que ses cames fan de barrera entre naltros i uke.

Els principis bàsics per treballar desde baix, són:

  1. If you can get up, get up
  2. If you can shoot, shoot
  3. If you can turtle, turtle

Posicions de uke quan tori està sedent

Uke pot estar en quatre posicions davant naltros:

  1. Esquadrat
  2. Un peu devant
  3. Sobre els genolls
  4. Sobre una cama

Quan uke està esquadrat, té la seva linia central exposada. Quan està un peu devant, la linia central està oculta i hem d'intentar esquadar-lo per exposar-la. Quan està sobre els genolls, podem atacar amb grips al cos, aconsegir un desequilibri i que hagi de posar un peu enterra. Amb un peu enterra, li passam baix sa cama per atacar.

Objectius

  1. Exposar la línia central o exposar l'esquena
  2. Buscar desequilibri constant (kusushi) per mantenir el cicle ofensiu el més temps possible. En algún moment conseguirem extendre un membre.
  3. Tancar espai entre els atacs a la part superior i l'inferior del cos. Sempre que atacam una, si unke defensa, l'altra queda exposada d'alguna manera.

Sempre estudiar, de camí a casa, el errors o possibles millores de la tarda.

Posició desitjada i no desitjada de uke

La posició desitjada és amb uke esquadrat davant la nostra mariposa, donat que exposa la seva línia central.

La posició no desitjada és la de uke amb un peu devant mentree naltros estam en mariposa, donat que passarà ràpidamente la nostra guàrdia.

La posició de combat sería la de ai hanmi. Si uke canvia el peu de devant, naltros també canviam.

Maneig de la distància quan uke està amb un peu devant

En la distància llarga, uke ha de donar una o més passes per arribar a naltros. Controlarem aquesta distància amb el peu a la seva canya.

Una vegada controlada la distància, podem atacar.

En la distància curta, podem aferrar-nos a uke per crear situacions de desequilibri o esquadrar-lo.

La distància gris és aquella en la que no podem atacar perquè no tenim agafada però uke ens pot atacar per ser més mòbil. Hem d'evitar estar en aquesta distància i en mariposa

Podem aproximar-nos a la guàrdia oberta desde diferents prespectives:

  1. Distància i sentit del moviment de uke
  2. Col.locació dels peus

Distància i sentit del movimient de uke

Segons Craig Jones, existeixen tres distàncies de treball: long, mid i close. A més a més, uke pot avançar, retrocedir o ens posar-nos un peu al mitj. A la mitja distància uke pot estar amb el cap alt o baix. Per tant, el llistat complet quedaria com:

  1. Uke avança
    • Curta
    • Mitjana
    • Llarga
  2. Curta distància
  3. Mitjana distància amb cap alt
  4. Mitjana distància amb cap baix
  5. Llarga distància
  6. Uke fuig
  7. Uke posa peu entre nostres cames

Col.locació dels peus

Tenint en compta que volem esquadrar, és a dir, posar a uke amb els peus paral.lels i perpendicular a naltros (Shizentai) per exposar la seva linia central, ens trobarem amb les seguents situacions:

  • Gyaku hanmi (peus contraris devant, p.e. tori esquerra devant i uke el dret)
    1. Peu per fora del de uke (exterior)
    2. Peu per dins del de uke (interior)
  • Ai hanmi (mateix peu devant)
    1. Peu per fora
    2. Peu a canella
    3. Peu per dins (no convenient, ens saltarà a monta)

Podem veure les diferents posicions del peus al seguent gràfic,

Actitud desitjada

  1. Hem d'atacar constantment a uke, per baix si defensa dalt i per dalt si defensa baix.
  2. Crear pressió constantment: hiza guruma, elevacions, sumi gaeshi, ashi waza, arm drag, etc. Llevar-li sa base i, si s'aixeca, atacar-lo per baix amb ashi garami.
  3. utilitzar kusuzi per crear extensions de les extremitats.
  4. Tancar espai entre atacs al cos i a les cames.
  5. Analitzar sempre anant a casa perquè ens ha sortit malament alguna cosa: ens han pasat sa guàrdia, ens ha fallat un atac, etc.

Fuentes

The open guard. John Danaher, Power bottom. Craig Jones, Gordon Ryan.